onsdag den 28. november 2012

Knasende kaffe marengs


Hvad bruger man æggehvider til, som er tæt på udløbningsdatoen? Jeg kom til at tænke på Penny Lane i Aalborg, hvor jeg på en shoppingtur for flere år tilbage fik lokket min storesøster til at købe mig en kaffemarengs og jeg elskede den! Faktisk er jeg ikke typen der drikker kaffe, men jeg elsker alt andet der smager af kaffe og dufter af kaffe, så længe det ikke ér kaffe. Mærkeligt ja. Igår fik jeg så lyst til at prøve at lave mine egne, og de er såmænd gode. Jeg googlede mig frem og kom ind på siden Madunivers, hvor jeg så fandt opskriften. En anden gang tror jeg at jeg vil prøve mig frem med at blande masser af vaniljekorn eller kanel i marengsblandningen så man får en lækker anderledes marengs. Se også mit tidligere indlæg med søde  knasende marengsspøgelser, som jeg lavede op til halloween. De var et hit og forsvandt som dug for solen.

Ingredienser:
  • 3 bæger pasteuriserede æggehvider 
  • 20 g. sukker - blanding af 125 g. flormelis + 125 g. sukker
  • 1 spsk pulverkaffe (jeg brugte Änglamark Instant Café, som jeg let knuste med en ske).  
Fremgangsmåde: Start med at piske æggehviderne stive. Tilsæt de 20 g. sukker og pisk lidt mere til det hele er blandet. Vend så den sukkerblandingen i det stivpiskede æggehvider. Herefter vender du kaffen i. Brug en  sprøjtepose med en stor tylle på ca. 12 mm - fyld æggehvideblandingen i. Nu sprøjter du små toppe på ca. 6 cm ud på en bageplade med bagepapir. Start med at bage toppene i 30 minutter i en 150 grader varm ovn og herefter en time i en 110 grader varm ovn. Tag de nu tørre og lette toppe ud af ovnen og lad dem køle af inden du prøver at tage dem af bagepapiret - vær forsigtig da de er meget porøse.

Opbevar dine kaffemarengs i en kagedåse. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar